Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

06 november 2006

Vlees

Met een goede vriend had ik het gisteren over het eten van dieren, welke gedeelten je wel eet en welke niet, dat vlees tegenwoordig niet meer op beest mag lijken en waarom je bijvoorbeeld wel een stuk koe op zou eten, maar geen hond.

Het werd een interessante discussie. Ik merkte alleen wel dat je al snel van de ratio afstapt en op puur emotionele gronden gaat argumenteren.
Persoonlijk krijg ik al kriebels bij het idee dat ik hersenen zou moeten eten, of stierenballen, terwijl de vriend zegt zich daar niks van aan te trekken. En inderdaad, als ik ga nadenken over wat nou het verschil is met die overheerlijke varkensnek of koeienbil, kom ik er al snel niet meer uit.

Weer een ander verhaal is het eten van zogenaamde huisdieren. Daar heb ik niet zo’n moeite mee. Denk ik.

Sinds een paar maanden scharrelen er kippen in mijn tuin én ik eet regelmatig scharrelkip, dus ik begrijp wel dat bijvoorbeeld Chinezen op grote schaal hun tanden zetten in hun huisdier. Niks mis mee. En zoals culinair journaliste Sylvia Witteman opmerkt in haar (kook)boek ‘De maillard reactie’ zijn lammetjes misschien ook alleen maar “houterige, oppervlakkige beesten, die hun beste eigenschappen in pan of braadslee prijsgeven”. Weg met de valse sentimenten! Wie bepaalt dat een konijn schattiger is dan een biggetje en daarom niet opgegeten mag worden?

Sterker nog, sinds ik kippen heb, begrijp ik dat het heel natuurlijk en logisch is om vlees te eten. Wat moet je anders in vredesnaam met al die haantjes? Vijftig procent van alle kippen die ‘geboren worden’ is immers van het mannelijk geslacht. Maar meer dan één haan in een kippenhok gaat niet. Dat wordt vechten, dat geeft ellende. In de pan ermee, al moet ik er bijzeggen dat het mij ook te ver gaat om zelf mijn eigen haantjes de nek om te draaien, te plukken en vervolgens op te eten. Maar als iemand ze met dat oogmerk wil hebben, is hij of zij van harte welkom. Kom ze maar halen!

Klinkt dat harteloos? Misschien wel. Maar is het niet veel gekker om op basis van uiterlijkheden te bepalen welk dier je wel en welk niet op zou mogen eten? Of zullen we er maar helemaal niet meer over nadenken en vanavond weer een lekker anoniem stukje filet uit zo’n plastic doosje in de pan kieperen?

3 Comments:

  • At 09 november, 2006 13:43, Blogger Misha said…

    Hier valt nog aan toe te voegen dat het ook maar eens afgelopen moet zijn met dat bezopen op-een-voetstuk-plaatsen van het PAARD. Als er 1 diersoort overschat en doodgeknuffeld is, dan is het wel deze irritant hinnikende viervoeter. Wat dolfijnen in het water zijn, dat zijn paarden op het land: ze hebben een veel te positieve PR. Een edel dier? Het zou wat. In de pan ermee!
    Als er ineens 150 muskusratten op een Friese terp zouden staan en dreigden te verdrinken, zouden dan ook al die cameraploegen en dierenvrienden uitrukken? Driewerf neen! Het paard is een atavisme uit de tijd dat het dierenrijk nog rangen en standen kende. Het wordt tijd dat we daar van afstappen.
    (Zo!)

     
  • At 10 november, 2006 20:43, Blogger Sandra said…

    Tja, ik heb persoonlijk ook niks met paarden, behalve misschien lichtgerookt in dunne plakjes op een geroosterd boterhammetje. Met wat eh.. horseradish en mayonaise.
    En die ratten: volgens mij zijn díe niet te vreten.

     
  • At 24 november, 2006 23:17, Anonymous Anoniem said…

    Helemaal mee eens. Heb ook niets met paarden, vindt ze ook niet lekker.
    Heb er tweemaal in m`n leven opgezeten. Die krengen voelen gewoon dat ik bang ben, dus gaan altijd gek doen. Een keer in Mexico ging die stijgeren en in Costa Rica wilde die niet verder mocht ik gelukkig op motortje. veel leuker. Gelijk de volgende dag pijn in je kont, nee.
    Wat die kippen betreft, geef maar een gil, want Romy draait die nek wel om hoor! Hebben nl zelf kippen in de woongroep gehad, die ze stuk voor stuk,na een tijd,de nek heeft omgedraaid dus.
    Nou nogmaals te gek je "Stawberry Homicide" Ik blijf wel reageren hoor!!
    Ga nu lekker slapen.

     

Een reactie posten

<< Home