Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

17 februari 2007

Exodus

Het zal de trouwe lezers van dit blog vast niet ontgaan zijn dat Lego hier actueel is.
Ik heb al buitensporig veel geblogd over de Lego League, maar nu gaat het even over een andere Lego-uitwas.
We kregen laatst van een vriendin een (uit New York ingevlogen) boekje, getiteld ‘The Brick Testament, The Ten Commandments’. Het is het levensverhaal van Mozes, ‘retold and illustrated by The Reverend Brendan Powell Smith'.
Dat 'retold' valt mee, het is opvallend bijbelvast. Onder iedere illustratie staat het bijbelvers, oftewel de plek waar je het kunt terugvinden. Het begint bij Exodus 1:6 en slaat hooguit hier en daar een stukje over.
Onder 'illustrated' moet je in dit geval verstaan: met behulp van Lego. Alle scene’s zijn in Lego nagebouwd. Dat klinkt minder schokkend dan het is, want het effect is geweldig. Ik heb er eerst even verbouwereerd in zitten bladeren, maar viel al snel bijna van m’n stoel van het lachen. Het is echt krankzinnig om Mozes, de Egyptenaren en God zelf als Legomannetjes in een Legodecor te zien. Het is sowieso krankzinnig om bijbelscènes zo letterlijk uitgebeeld te zien. Het is hilarisch en schokkend. Ik heb er zelfs een bijbel bijgepakt, omdat ik sommige dingen echt niet geloofde toen ik ze zag. Maar het klopt allemaal, letterlijk.

Je kunt je afvragen hoe je dit moet interpreteren. Als je de site bekijkt word je wel iets wijzer. Totdat je de press-pagina bekijkt, waar de recensies elkaar stevig tegenspreken. Het Katholiek Nieuwsblad bijvoorbeeld neemt het honderd procent serieus, in tegenstelling tot veel andere recensenten.
En hoezo Reverend? Is dat eigenlijk een beschermde titel?
En hoe wordt dit in Amerika (tenslotte een land met veel christelijke fundamentalisten) bekeken?

Het verhaal staat ook op de site van The Reverend. Ik zie nu net pas dat er tekstwolkjes aan toegevoegd zijn, die in het boek ontbreken.
Kijk, en oordeel zelf...


1 Comments:

  • At 17 februari, 2007 22:45, Blogger Misha said…

    Hahahaha! Ik kende 'm al en ik heb al héél veel uren kromgelegen met die site The Brick Testament. Echt onwaarschijnlijk leuk, én liturgisch verantwoord! Wie zei dat God niet over humor beschikte?

     

Een reactie posten

<< Home