Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

30 november 2006

Cijfers

Een tijdje geleden blogde ik al eens over de gedichten van de Laurens Jz Coster-mailinglist. Via een andere lijst ontvang ik dagelijks onder de titel "Cijfers liegen niet" een 'Weetje van de dag'. Nou kan ik me voorstellen dat jullie niet meteen recht overeind schieten van deze mededeling, maar geloof me: ze zijn vaak erg leuk.
Hier bijvoorbeeld word je toch meteen helemaal blij van:
Uit wetenschappelijk onderzoek van 107 beelden uit de klassieke oudheid bleek dat 60 procent van alle mannelijke Romeinse naakten testikels van ongelijke grootte hebben.
Ik bedoel maar.
Er is ook een hele fijne site, waar je bijvoorbeeld kunt nalezen hoe hoog de criminaliteit in Duckstad is, hoeveel calorieën er in 100 gram buidelrat zitten of hoe warm het is in de hel.

3 Comments:

  • At 01 december, 2006 01:10, Blogger Misha said…

    Hmm.. Ik weet het niet hoor. Ik ben gék op trivia. Tegelijk moet ik bij dit soort dingen ook meteen fronsen. Dan speelt mijn skeptische imborst even op. Want trivia zijn leuk, maar ik heb in mijn hoofd geen plek voor onzin, en dus wil ik dan altijd weten of iets echt wel zo is. In dit onderhavige voorbeeld zou ik me dan bijvoorbeeld af gaan vragen: WIE heeft dat onderzoek dan precies gedaan? En wanneer? Waarom maar 107 beelden onderzocht? En wat waren de criteria bij selectie? Waren die Romeinse beelden kopieën van Griekse originelen? Hebben ze de beelden waarvan de piemel is afgebroken wel verdisconteerd?

    Ik weet het, met dit soort vragen maak je het hele verhaal kapot en hierdoor hebben skeptici een slechte naam gekregen. Maar toch krijg ik van al die 'feiten' altijd een beetje vlekken in m'n nek.
    Er is één troost. Niemand onthoudt die dingen.

     
  • At 01 december, 2006 10:30, Blogger Sandra said…

    Haha, ja. Tuurlijk heb je gelijk. Ze zijn niet van de gedegen onderzoeken daar en er wordt eigenlijk nooit vermeld hoe ze aan de cijfers komen. Maar ik kan in tijden van aanhoudend slecht nieuws ontzettend gelukkig worden van het feit dat er kennelijk mensen zijn die de moeite nemen zich in dit soort dingen verdiepen. Lijkt me een fantastische bezigheid!

     
  • At 10 december, 2006 16:30, Anonymous Anoniem said…

    Re: Cijfers 30-11-2006

    Ik weet niet of testikel-data even uniek zijn als bijvoorbeeld vingerafdrukken maar ik zou nooit gedacht hebben dat 60 van de 100 Romeinen allemaal even groten hebben Tenslotte zijn er dan toch altijd nog 40 Romeinen op de 100 met even groten.

     

Een reactie posten

<< Home