Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

23 mei 2007

Bodø

De afgelopen dagen was ik in Noorwegen. Om precies te zijn in de meest zuidelijke stad boven de poolcirkel: Bodø. Voor wie er meer over wil weten: kijk hier.
Wat me in Bodø opviel was dat in veel opzichten de tijd stil heeft gestaan. Niet zozeer dat de mensen een achterlijke indruk maken, maar je wordt regelmatig geconfronteerd met gebruiken die hier sinds de jaren vijftig vergeten zijn. Zo werd de bijeenkomst waarvoor wij gekomen waren geopend door een hevig be-ambtsketting-de burgemeester, die na een lange speech plechtig een pastelgeel lint doorknipte. Dat heb ik hier toch al zeker veertig jaar niemand meer zien doen.


En kijk, deze kaart verkocht men op het vliegveld. Ook helemaal jaren vijftig, toch? Ik vond ‘m dermate ontwapenend dat ik ‘m onmiddellijk aangeschaft heb. Niet om te versturen, maar om zelf te houden. Als begin van een verzameling ‘eetkaarten’. Dus wie binnenkort op vakantie gaat: neem eetkaarten voor me mee, met of zonder recepten. Alvast dank.