Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

20 februari 2008

Muizen

Volgens mij zijn muizen nomaden. We zijn ooit overvallen door zo’n rondzwervende meute, die ’s avonds uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn kwam. Al onze pogingen om ze te verjagen, vangen of doden mislukten, maar na een paar maanden waren alle muizen ineens verdwenen. Jaren niks meer van gehoord.
Maar.. ze zijn terug. Dit keer zitten ze niet in huis, maar in de schuur, die aan het huis vastzit. Daar staat een voorraadrek, tot de nok gevuld met dingen waar muizen van dromen. Pakken rijst bijvoorbeeld, zakken met noten, met bloem en muesli, met pasta in allerlei soorten. Elke keer als ik de deur opendoe om iets uit het rek te pakken, zie ik muizen wegschieten. Vaak zit er ook één bovenin het rek, die dan via allerlei onwaarschijnlijke vluchtwegen (touwtjes, takken van overwinterende planten) binnen een fractie van een seconde weg weet te komen. Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg, kan ik er wel om lachen, al wordt de waardering minder als blijkt dat ze iets onmisbaars aangevreten hebben.
Of als gebeurt wat van de week gebeurde: met een soort 'zucht' liep een opengeknaagd pak polenta op één van de bovenste planken leeg, een wolk van geel poeder loslatend, dat zich onmiddellijk over het hele rek verspreidde.
Tijd om in te grijpen en op te ruimen.

Nou ben ik meestal niet zo heel voortvarend met dat soort klussen. Meestal begin ik met er gedurende lange tijd (met tegenzin) aan te denken. In die fase zit ik nu.
Het enige wat ik er tot nu toe aan gedaan heb is er wat blikken uit halen. Dat slaat natuurlijk nergens op, want blik is de enige muisbestendige verpakking.
Maar het zijn leuke blikken, vooral met z’n allen bij elkaar. Ze staan heel decoratief in mijn keuken.


En voor de rest wil ik het er eigenlijk even niet over hebben...

2 Comments:

  • At 20 februari, 2008 22:30, Anonymous Anoniem said…

    Ik werkte in een muisgrijsverleden ooit nog bij Albert Heijn (ook in zowat ieder opzicht een muizenhemel) en daar hadden we ze ook altijd. Lokaal uitroeien haalde niet veel uit; ze reisden als verstekelingen mee uit de distributiecentra en zodoende was er altijd nieuwe aanvoer van verse muis. Aan de kleur van hun uitwerpselen leek je te kunnen zien waar ze van gegeten hadden.

    Ooit heb ik er nog een met m'n blote handen weten te vangen. 'Kijk, jongens!' Ik hield m triomfantelijk in de lucht, maar hij beet zich een weg naar de vrijheid. Ik wist helemaal niet dat ze dat deden. Vond dat zo stom ook, gebeten door een muis... Net zoiets als aangereden door een matchbox-auto of iets dergelijks.
    Wees dus gewaarschuwd. De grijze rakkers laten soms niet met zich spotten.

    De ouderwetse methode: poes in de schuur, is dat niets? Voor als het weghalen van muisbestendige blikken niet helpt... :P

    Veel succes in ieder geval.

     
  • At 21 februari, 2008 14:58, Blogger Misha said…

    Ach, laten we vooral niet vergeten dat het allemaal begon met een muis.

     

Een reactie posten

<< Home