Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

30 januari 2009

Aardappels

Onlangs sloeg ons gezinshoofd met de vuist op tafel. Dat was om een verzoek kracht bij te zetten. Hij wenst namelijk ‘tenminste vier keer per week groente, vlees en aardappelen’ als avondmaal. Hij is al het hippe gekook zat en wil weer herkenbare dingen op zijn bord.
Nu zijn er vast talloze mensen die hier niks onredelijks in zien. Hier in huis echter werd zijn dringende verzoek, en mijn schoorvoetende poging om eraan tegemoet te komen, met luid protest ontvangen. Sterker: alle kinderen dreigen in een diepe depressie te geraken als er inderdaad straks vier keer per week traditioneel Hollands gekookt gaat worden. En eerlijk gezegd: ik ben zelf ook niet enthousiast. Er is namelijk geen zak aan om elke dag zo’n drie-componenten-hap klaar te maken. De tijd dat dat de norm was, is goddank allang voorbij en ik kan me herinneren dat ik vroeger zelf ook diep treurig werd van het gebrek aan variatie en creativiteit in wat de pot dagelijks schafte. Eén van de belangrijke functies van eten is toch om het leven leuker en kleurrijker te maken?

En dat probeer ik, en talloze mensen met mij, door alles behalve Nederlands te koken. Wat dan wel? Nou, Thaise curry bijvoorbeeld, Tex Mex chilli, Marokkaanse tajine en vooral veel Italiaanse gerechten.
Italiaans beheerst al jaren Nederlandse keukens en er zijn in de gemiddelde Nederlandse supermarkt (die trouwens steeds vaker Albert Heijn heet, maar dat is weer een ander verhaal) meer soorten olijven dan soorten hagelslag te koop. De helft van alle kookboeken heeft een min of meer Italiaanse inslag en iedere zichzelf respecterende thuiskok een authentiek Italiaans recept van Ragú Bolognese, pesto of Ossobuco. De grap is dat onze bewondering voor de Italiaanse keuken vooral de traditionaliteit ervan betreft.
Maar wat eigenlijk de aanleiding voor dit stukje was, is dat ik onlangs hoorde dat ze in Italië serieus van plan zijn om niet-Italiaanse restaurants te *verbieden*.
Een plan waar je van veel kanten tegenaan kunt kijken. En ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet vinden.