Strawberry Homicide

_______________ de toutes les passions la seule respectable est la gourmandise - Guy de Maupassant_______________

10 juni 2008

Avondmaal

Misschien kennen jullie 'm allang, maar ik zag deze foto vanmorgen voor het eerst.


In een krant die ik snel doorbladerde, zonder verdere toelichting (of misschien was die er wel, maar heb ik hem niet gezien).
Later toen ik ging Googlen zag ik dat de maker, Adi Nes, een joodse fotograaf is en de soldaten op dit laatste avondmaal Israëlische soldaten. Dat maakt onbevooroordeeld bekijken wat lastiger, temeer daar het hyperrealistische karakter van de foto doet denken aan foute propaganda van nog foutere regimes.

Maar toen zag ik nog wat andere foto's van Adi, die ik gewoon zo prachtig vind dat ik me helemaal niet wíl verdiepen in politieke achtergronden.


Dit zijn Saul en Samuel, uit een serie foto's van bijbelse voorstellingen waar ook het avondmaal bijhoort. En deze foto van Noach, "toen hij van den wijn gedronken had, dronken werd en zich ontblootte" (Genesis 9:21).